Megijedhetett egy filmtől a Facebook

facebook

Több mint három héttel a Netflix közösségi médiáról szóló dokumentumfilmjének bemutatója után hivatalosan is reagált az alkotásra az egyik leginkább érintett cég, a Facebook. A lépés, illetve annak időzítése sokak szerint arra is utalhat, hogy a filmnek érezhető hatása volt a vállalatra. Ha így is van, ezt biztosan csak az érintettek tudhatják, a hatást alátámasztó statisztikák ugyanis csak hetek, hónapok múlva kerülnek majd nyilvánosságra.

A felhasználó lenne a termék?

A Social Dilemma (magyarul Társadalmi dilemma) című dokumentumfilmet szeptember 9-én tette elérhetővé a Netflix, és a téma mélységéhez képest nagyon hamar komoly siker lett: már az első hónapban a platform 10 legnézettebb műsora közé került. Bár a film főbb üzeneteit már a leírásból és az előzetesből is sejteni lehet, ám így is elég erős állításokat fogalmaz meg.

Ezek közül az egyik legfontosabb, a gondolatmenet alapját jelentő tézis, hogy a közösségi médiában maga a felhasználó a termék, egészen pontosan a felhasználó figyelme. A cégek számára ugyanis az hajt hasznot, ha a hirdetőik minél több üzenetét el tudják juttatni a megfelelő célközönséghez. Így tulajdonképpen abból csinálnak pénzt, hogy feltérképezik, mi érdekli a felhasználókat, majd ennek megfelelő reklámokkal bombázzák őket.

Több csatornára váltanál?

TV díjcsomagok lakcím alapján a Telenet.hu-n

Erős állítások

Mivel a figyelem a termék, a film állítása szerint a közösségi média egyik legalapvetőbb célja, hogy minél hosszabb időre magához láncolja a használókat, azaz folyamatosan növelje az időt, amit az emberek a mobiljuk, számítógépük előtt töltenek. Ennek egyik legfontosabb eszköze pedig az, hogy olyan dolgokat ajánl a felhasználók figyelmébe, amiről tudja, hogy érdekelni fogja őket. A Google-n például, ha elkezdünk beírni valamit a keresőbe, nem egységes keresési javaslatokat látunk: az algoritmus figyelembe veszi, hogy a korábbi keresések alapján mi érdekelheti az adott embert.

Mindez azonban azt eredményezi, hogy az emberek teljesen eltérő valóságokkal szembesülnek. Ugyanarról a témáról más-más cikkekkel találkoznak, olyanokkal, amelyek sokkal inkább megfelelnek az ízlésüknek. A film egészen addig megy, hogy társadalmon belüli egyre erősebb megosztottságot, és fokozódó konfliktusokat is részben erre vezeti vissza, mondván: úgy nem alakulhat ki emberek között érdemi párbeszéd, ha teljesen más információkból építkeznek.

Szakértői vélemények

A filmben ugyan van egy háttértörténet, de a hitelességét leginkább az adja, hogy valódi szakértők beszélnek a témáról. Az interjúalanyok egy része egyetemi professzor, befektető vagy éppen szakíró, a többségük azonban az érintett cégek egykori – jellemzően magas beosztású – alkalmazottai. Olyan emberek, akik az elmúlt években meghatározták az útját ezeknek a vállalatoknak, és annak az eszköztárnak, amiket ma milliárdok használnak, a Google Chattől a Like gombig.

Túlzó kritikák?

A Facebook filmre adott kritikájának egyik központi eleme épp az volt, hogy az alkotók kizárólag olyanokat szólaltattak meg, akik már kiszálltak ebből a világból, jelenlegi alkalmazottakat, vagy a témáról másképp gondolkodókat viszont nem. Emellett azt is nehezményezték, hogy a Social Dilemmában nem kaptak megfelelő hangsúlyt azok a lépések, amiket az érintett cégek a felvetett problémák kezelésének érdekében tettek.

Felelevenítették például, hogy korábban a hírfolyamot is átalakították, aminek köszönhetően most már a vírusvideókkal szemben a fontosabb információk kerülnek előtérbe. Ezzel állításuk szerint napi 50 millióval csökkent az oldalbetöltések száma, ami nem éppen arra utal, hogy mindent a pénzügyi érdekeknek rendelnek alá.

Elkezdtek volna leiratkozni az emberek?

A vita rendkívül fontos kérdéseket feszeget, rövid távon azonban ezekre biztosan nem kapunk választ. Arra azonban kaphatunk, hogy miért érezte fontosnak a Facebook, hogy megnyilvánuljon a témában.

A filmben olyan ajánlás is elhangzott, hogy az emberek iratkozzanak le a közösségi média oldalakról, vagy bizonyos kor alatt ne engedjék azok használatát a gyerekeknek, esetleg ne csak az ajánlott tartalmakat fogyasszák. A Facebook viszonylag késői reakciója többek szerint arra is utalhat, hogy néhányan megfogadták ezeket, és így a cég már tapasztalja a film negatív hatásait. Hivatalosan azonban ezekre még nem derülhetett fény, hiszen az aktív felhasználók számát a nagyközönség nem látja nyilvánosan, azokról csak bizonyos időközönként számol be a Facebook.

2020. október 9.

Olvastad már?

Milliószám vásárolják a bakelitlemezeket, mégis a digitális zenéé a jövő. . . tovább
Miért lassul a magyar mobilnet? . . . tovább
Pörgesd újra a klasszikusokat! Filmek, amiket nem lehet megunni. . . tovább
A legértékesebb kiskereskedelmi márkák az interneten születtek. . . tovább
Törökül is tanulhatnánk a tévéből. . . tovább




Szolgáltató Kereső: Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

Szolgáltató Kereső

Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

  1. Kérjük, adja meg az előfizetés típusát!
  2. Milyen szolgáltatás érdekli?Kérjük, első lépésben az előfizetés típusát adja meg.
  3. A pontos találatok érdekében adja meg irányítószámát és címét!Kérjük, második lépésben a szolgáltatás típusát adja meg.
Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Kérjen visszahívást!