Több mint három héttel a Netflix közösségi médiáról szóló dokumentumfilmjének bemutatója után hivatalosan is reagált az alkotásra az egyik leginkább érintett cég, a Facebook. A lépés, illetve annak időzítése sokak szerint arra is utalhat, hogy a filmnek érezhető hatása volt a vállalatra. Ha így is van, ezt biztosan csak az érintettek tudhatják, a hatást alátámasztó statisztikák ugyanis csak hetek, hónapok múlva kerülnek majd nyilvánosságra. A felhasználó lenne a termék?A Social Dilemma (magyarul Társadalmi dilemma) című dokumentumfilmet szeptember 9-én tette elérhetővé a Netflix, és a téma mélységéhez képest nagyon hamar komoly siker lett: már az első hónapban a platform 10 legnézettebb műsora közé került. Bár a film főbb üzeneteit már a leírásból és az előzetesből is sejteni lehet, ám így is elég erős állításokat fogalmaz meg. Ezek közül az egyik legfontosabb, a gondolatmenet alapját jelentő tézis, hogy a közösségi médiában maga a felhasználó a termék, egészen pontosan a felhasználó figyelme. A cégek számára ugyanis az hajt hasznot, ha a hirdetőik minél több üzenetét el tudják juttatni a megfelelő célközönséghez. Így tulajdonképpen abból csinálnak pénzt, hogy feltérképezik, mi érdekli a felhasználókat, majd ennek megfelelő reklámokkal bombázzák őket. Több csatornára váltanál?TV díjcsomagok lakcím alapján a Telenet.hu-nErős állításokMivel a figyelem a termék, a film állítása szerint a közösségi média egyik legalapvetőbb célja, hogy minél hosszabb időre magához láncolja a használókat, azaz folyamatosan növelje az időt, amit az emberek a mobiljuk, számítógépük előtt töltenek. Ennek egyik legfontosabb eszköze pedig az, hogy olyan dolgokat ajánl a felhasználók figyelmébe, amiről tudja, hogy érdekelni fogja őket. A Google-n például, ha elkezdünk beírni valamit a keresőbe, nem egységes keresési javaslatokat látunk: az algoritmus figyelembe veszi, hogy a korábbi keresések alapján mi érdekelheti az adott embert. Mindez azonban azt eredményezi, hogy az emberek teljesen eltérő valóságokkal szembesülnek. Ugyanarról a témáról más-más cikkekkel találkoznak, olyanokkal, amelyek sokkal inkább megfelelnek az ízlésüknek. A film egészen addig megy, hogy társadalmon belüli egyre erősebb megosztottságot, és fokozódó konfliktusokat is részben erre vezeti vissza, mondván: úgy nem alakulhat ki emberek között érdemi párbeszéd, ha teljesen más információkból építkeznek. Szakértői véleményekA filmben ugyan van egy háttértörténet, de a hitelességét leginkább az adja, hogy valódi szakértők beszélnek a témáról. Az interjúalanyok egy része egyetemi professzor, befektető vagy éppen szakíró, a többségük azonban az érintett cégek egykori – jellemzően magas beosztású – alkalmazottai. Olyan emberek, akik az elmúlt években meghatározták az útját ezeknek a vállalatoknak, és annak az eszköztárnak, amiket ma milliárdok használnak, a Google Chattől a Like gombig. Túlzó kritikák?A Facebook filmre adott kritikájának egyik központi eleme épp az volt, hogy az alkotók kizárólag olyanokat szólaltattak meg, akik már kiszálltak ebből a világból, jelenlegi alkalmazottakat, vagy a témáról másképp gondolkodókat viszont nem. Emellett azt is nehezményezték, hogy a Social Dilemmában nem kaptak megfelelő hangsúlyt azok a lépések, amiket az érintett cégek a felvetett problémák kezelésének érdekében tettek. Felelevenítették például, hogy korábban a hírfolyamot is átalakították, aminek köszönhetően most már a vírusvideókkal szemben a fontosabb információk kerülnek előtérbe. Ezzel állításuk szerint napi 50 millióval csökkent az oldalbetöltések száma, ami nem éppen arra utal, hogy mindent a pénzügyi érdekeknek rendelnek alá. Elkezdtek volna leiratkozni az emberek?A vita rendkívül fontos kérdéseket feszeget, rövid távon azonban ezekre biztosan nem kapunk választ. Arra azonban kaphatunk, hogy miért érezte fontosnak a Facebook, hogy megnyilvánuljon a témában. A filmben olyan ajánlás is elhangzott, hogy az emberek iratkozzanak le a közösségi média oldalakról, vagy bizonyos kor alatt ne engedjék azok használatát a gyerekeknek, esetleg ne csak az ajánlott tartalmakat fogyasszák. A Facebook viszonylag késői reakciója többek szerint arra is utalhat, hogy néhányan megfogadták ezeket, és így a cég már tapasztalja a film negatív hatásait. Hivatalosan azonban ezekre még nem derülhetett fény, hiszen az aktív felhasználók számát a nagyközönség nem látja nyilvánosan, azokról csak bizonyos időközönként számol be a Facebook. 2020. október 9. Olvastad már? Milliószám vásárolják a bakelitlemezeket, mégis a digitális zenéé a jövő. . . továbbMiért lassul a magyar mobilnet? . . . tovább Pörgesd újra a klasszikusokat! Filmek, amiket nem lehet megunni. . . tovább A legértékesebb kiskereskedelmi márkák az interneten születtek. . . tovább Törökül is tanulhatnánk a tévéből. . . tovább Tweet |
Megijedhetett egy filmtől a Facebook
Szolgáltató Kereső: Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!
Szolgáltató Kereső
Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!