Eláraszthatják az utakat az önvezető autók, de még sok a kérdés

önvezető autó

Több százezer önvezető autót helyezhetnek forgalomba a következő években. A Gartner közelmúltban kiadott elemzése szerint 2023-ban már közel 750 ezer olyan autó lehet a világ útjain, amelyek elméletileg emberi közreműködés nélkül is tudnak közlekedni. Ez több mint 600 ezerrel haladná meg a jelenlegi szintet.

Más kérdés, hogy – ahogyan erre a kutatócég is felhívta a figyelmet – egyelőre nem futnak az utakon olyan autók, amelyek ténylegesen önvezetők lennének, minden kocsi esetében szükség van arra, hogy a sofőr is figyelje a forgalmat. Azonban ezek a járművek már fel vannak szerelve azokkal az eszközökkel, kamerákkal, szenzorokkal, radarokkal, amelyek elméletileg alkalmassá teszik őket az emberi részvétel nélküli közlekedésre is. Ám egyrészt még lényegében sehol nincs meg ehhez a megfelelő szabályozói környezet, másrészt túl sok a hibalehetőség is, így a kocsikat tesztelni kell.

Utóbbit sajnos már halálos baleset is bizonyította: egy teszt során még tavaly ütött el egy gyalogost egy önvezető autó, ami azért volt érthetetlen mindenki számára, mert elvileg ezek a kocsik úgy vannak beállítva, hogy még akkor is megálljanak, ha esetleg nem nekik lenne elsőbbségük. Az adott autó szenzorai érzékelték is, hogy valami van a kocsi előtt az úton, azonban olyan tárgynak nézték a gyalogost, amelyen a jármű áthajthat.

A Gartner most azt írja, hogy ezeket a hibákat a következő években a gyártók valószínűleg kiküszöbölik majd, így a kocsik egyre inkább alkalmasak lesznek a ténylegesen önvezető módra. Kérdés persze, hogy mit enged majd a szabályozás, és hogyan lehet az ilyen járműveket beilleszteni a közlekedési kultúrába. Előbbiben valószínűleg a fejlett országokban, az Egyesült Államokban és Nyugat-Euróbában illetve Kínában lehet először előrelépés, ott akár éveken belül átalakíthatják a közlekedési szabályokat úgy, hogy az önvezető autók sajátosságait is kezelik.

A közlekedési kultúra már összetettebb kérdés: amíg a sofőr nélküli kocsik és a hagyományos autók párhuzamosan közlekednek, valószínűleg lesznek konfliktusok. Elég csak arra gondolni, hogy az önvezető autók alapvetően úgy lesznek programozva, hogy nehogy kárt okozzanak másban, így vélhetően akkor is megállnak majd, amikor nekik van elsőbbségük. Így előfordulhat, hogy egy kereszteződésben azért nem tud valaki az önvezető autójával tovább haladni, mert a hagyományos kocsik vezetői nem adják meg neki az elsőbbséget.

Utóbbi különösen problémás lehet a kereskedelmi járművek esetében. Márpedig vannak előrejelzések, amelyek szerint – már csak költségcsökkentési okokból is – a logisztikában gyorsabban fog elterjedni ez a technológia, mint a magánszférában. A szállítmányozással foglalkozó cégek valószínűleg igyekeznek majd az emberi munkarőt részben kiváltani, igaz, ehhez az is kell, hogy az autók, kamionok tényleges felügyelet nélkül közlekedhessenek, amitől viszont egyelőre nagyon távol állunk.

A fokozatos bevezetés egyébként nemcsak az elvárható óvatosság miatt indokolt, hanem technológiai oldalról is. Az önvezető járművek elterjedéséhez ugyanis valószínűleg elengedhetetlen lesz az ötödik generációs mobilhálózatok kiépítése. Márpedig az 5G – ahogy erről már írtunk – egyelőre gyerekcipőben jár, és az üzleti modell sincs meg arra, hogyan fognak megtérülni az ezzel kapcsolatos beruházások.

2019. november 27.

Olvastad már?

A hétvégi nagytakarítást még nem a fotelből intézzük . . tovább
Milliárdok használhatnak mobilnetet, de nem teszik . . . tovább
Még mindig nincsenek teljes biztonságban az adataink. . . tovább
Egyre nagyobb és egyre jobb tévéket veszünk, de nem használjuk ki őket. . . tovább
Egyre kevésbé hisznek a hirdetők a Facebookban, de így is használják . . tovább




Szolgáltató Kereső: Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

Szolgáltató Kereső

Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

  1. Kérjük, adja meg az előfizetés típusát!
  2. Milyen szolgáltatás érdekli?Kérjük, első lépésben az előfizetés típusát adja meg.
  3. A pontos találatok érdekében adja meg irányítószámát és címét!Kérjük, második lépésben a szolgáltatás típusát adja meg.
Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Kérjen visszahívást!