Nyugaton már részben a fizetős online cikkekből él a média

digi

Úgy tűnik, hogy hosszú szenvedés után csak sikerül megtalálnia a médiának azt az üzleti modellt, amely az online világban is fenntartható, vagy legalábbis növekvő bevételekhez vezet. Ez ráadásul ugyanaz, amiből hosszú évtizedeken keresztül éltek a kiadók: az olvasóktól a tartalomért gyűjtött pénz.

Bár a nagy tradícióval rendelkező újságok elég régóta próbálkoznak azzal, hogy pénzt szedjenek az online elérhető tartalmakért is, ezeket a törekvéseket sokáig nem koronázta siker. Az úgynevezett paywall, vagy magyarul fizetési fal, amely csak bizonyos összeg kifizetése után tett elérhetővé egy-egy cikket az olvasók számára, nagyon sokáig még a gazdagabb országokban sem működött.

Mindez azért volt hatalmas probléma a kiadók számára, mert mindeközben az online tartalmak egyszerűen felfalták a bevételeiket. A napilapokat egyre kevesebben vették, hiszen ahhoz az információhoz, amit ezekben az újságokban olvashattak, jórészt már előző nap hozzájutottak az interneten keresztül. Ez nem csak a lapeladási-, de a reklámbevételeket is visszavetette, mivel a hirdetők annál többet hajlandók fizetni, minél több embert érnek el az adott újságon keresztül.

A kiadócégek sokáig próbálkoztak azzal, hogy online hirdetésekkel pótolják a kieső bevételeket, de ez a kezdetektől nem bizonyult elegendőnek. Azt követően pedig, hogy a Google és a Facebook az online reklámpiacon is előretört, egyértelművé vált: csak ebből nem lehet eltartani az újságokat.

Sokáig nem is lehetett tudni, hogy mi menti meg az iparágat, szakértők azonban úgy látják, hogy a 2018-as év meghozta az áttörést. Bár sok lapnál már évek óta működik paywall, tavaly az ebből származó bevételek már elérték azt a szintet, ami ágazati szakemberek szerint is elegendő lehet egy fenntartható üzleti modell megalapozásához.

Az első fecske a New York Times volt, amely év elején arról számolt be, hogy az online tartalmakért fizető olvasóktól 1 milliárd dollárt is meghaladó összeget gyűjtött össze, ráadásul további dinamikus növekedést jósoltak a következő időszakra. A kiadó ekkor már hét éve használt fizetési falat, korábban azonban nem tudta meggyőzni a szakértőket arról, hogy működhet ez a modell – az egymilliárdos lélektani határ átlépése viszont sokakat átbillentett.

Különösen, hogy nem sokkal később a többi kiadó is hasonló sikerekről számolt be: a Financial Times egymillió előfizetőt jelentett, a Times-nál pedig az online előfizetők száma először lépte át a hagyományos lap előfizetőiét.

Itthon egyelőre nincs sok példa a paywallra, de a kiadók részéről láthatóan lenne igény, hogy kieső bevételeiket így pótolják. Éppen ezért valószínűsíthető, hogy – akárcsak a nálunk fejlettebb országokban – idővel Magyarországon is fizetőség válik az online tartalmak egy része.

Az előrejelzések szerint egyébként a digitális média bevételei dinamikusan nőhetnek a jövőben: a Statista egy a napokban közzétett rövid elemzése például azt jósolja, hogy a következő négy évben minden fontosabb piacon gyarapodni fog az ágazat. Bár ők elsősorban a videós tartalmakra és az applikációkra koncentráltak, ezeknél minden piacon kétszámjegyű bővülést vetítettek előre.

2019. november 12.

Olvastad már?

A hétvégi nagytakarítást még nem a fotelből intézzük . . tovább
Milliárdok használhatnak mobilnetet, de nem teszik . . . tovább
Még mindig nincsenek teljes biztonságban az adataink. . . tovább
Egyre nagyobb és egyre jobb tévéket veszünk, de nem használjuk ki őket. . . tovább
Egyre kevésbé hisznek a hirdetők a Facebookban, de így is használják . . tovább




Szolgáltató Kereső: Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

Szolgáltató Kereső

Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

  1. Kérjük, adja meg az előfizetés típusát!
  2. Milyen szolgáltatás érdekli?Kérjük, első lépésben az előfizetés típusát adja meg.
  3. A pontos találatok érdekében adja meg irányítószámát és címét!Kérjük, második lépésben a szolgáltatás típusát adja meg.
Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Kérjen visszahívást!