Harc dúl a magyar gyerekekért Európában

49

Harc dúl a magyar gyerekekért Európában

Alig tíz év alatt több, mint háromszorosára növekedett a kifejezetten gyermekeket célzó tévécsatornák száma Európában – a gyarapodás legnagyobb úttörője a Disney, amely éppen most készül új, ingyenes csatornát indítani Németországban, miközben hazánkban a Minimax és a Nickelodeon próbálják ledönteni trónjáról - mondta a telenet.hu távközlési összehasonlító portál szakértője.


A bőség zavara


1995-ben egész Európában még csak 10 olyan csatorna működött, amelynek célközönsége elsősorban a gyerekek voltak. Ez a szám a következő évtizedben elképesztő mértékben nőtt, nem kevesebb, mint tízszeresére, és bár azóta lassul a növekedés, a jelek szerint még ma sem rossz üzlet újat indítani - legalábbis a piacvezető Disney ezen a véleményen van.

A médiabirodalomnak jelenleg összesen 63 csatornája van, amely elérhető Európában - köztük a hazánkban és Csehországban fogható Disney Channel, amely a korábbi Jetix-et váltotta, míg a második helyezett Nickelodeonnak 44, a Cartoon Networknek pedig 29. A kontinensen egyébként összesen 320 gyerekcsatorna működik, amelyek egy vagy több országban foghatóak.

A csatornák döntő többsége, mintegy háromszáz adó kereskedelmi jellegű, kevesebb, mint kéttucatnyi a közszolgálati jellegű gyerekcsatornák száma. Ahol azonban jelen vannak – mint az Egyesült Királyságban a CBBC vagy Franciaországban a Gulli – általában piacvezetők is a reklámmentes csatornák. A Disney azonban úgy véli, akad még rés a piacon, ahová be lehet manőverezni, a tervek szerint ugyanis jövő januárban Németországban készülnek új, ingyenesen elérhető kereskedelmi adót indítani, amelyet teljes egészében reklámbevételekből terveznek fenntartani.


És mit néznek a magyar gyerekek?


Magyarországon jelenleg összesen 18 gyermekcsatorna érhető el, közülük három angol nyelvű. Az alábbi összehasonlításban megtalálható ezek összehasonlítása. A Cartoon Network, a Nickelodeon és a Disney csatornái közül egyaránt lehet válogatni, a nézettségi versenyt azonban már hosszú évek óta az utóbbi vezeti. A Disney csatorna hazánkban a 4–14 éves korosztályban reggel 8 és este 8 óra között a gyerekek mintegy 11-12 százalékát képes rendszeresen a képernyő elé ültetni – a legutóbbi adatok alapján 12,6 százalék körül volt részesedésük, amely a tavalyi évet tekintve körülbelül egy százalékpontos javulást jelez.

Őket a Minimax követi 10-11 százalék körüli közönségaránnyal, és azzal az eredménnyel, hogy az év első 26 hetéből 16-on ők voltak a legnézettebbek. A verseny ugyanakkor egyre szorosabb – a Nickelodeon is bejelentkezett már a dobogó felső fokaiért dúló harcra, júliusban ugyanis már megelőzték a Minimaxot a 4–14-es korcsoportban.

Közönségük ugyanakkor nehezen összehasonlítható, hiszen a Minimaxot például általánosságban véve az óvodások nézik a legtöbben, míg a Disney inkább az iskoláskorúak, tizenévesek kedvence. Az M2 közönségaránya is eléri a 11,9 százalékot a korcsoporton belül, amire minden bizonnyal a 90 százalékos lefedettsége is magyarázattal szolgál, az M2 ugyanakkor természetesen nem tekinthető kifejezetten gyerekadónak, és rendszerint ismétléseket sugároz, amelyeket a többi gyermekadó már régen leadott. Ezen okok indokolhatják azt, hogy közszolgálati jellege ellenére nem piacvezető, ellentétben az európai tendenciával.

Érdekes, hogy lefedettség tekintetében ugyanakkor nem a Disney, hanem a Minimax áll a legjobban – előbbit a háztartások kétharmadában (66,6%) lehet fogni, míg a Minimaxot 72,8 százaléknál. Ez az a két adó, amely a UPC, a Digi, a T-Home és a Mindig TV Extra kínálatában is szerepel. Ezt a lefedettség arányt csakis az Animax képes megközelíteni, amely csak a Mindig TV Extra csatornák közül marad ki, nézettségben azonban messze lemarad a vezető hármas mögött.

A teljes lakosságon belül egyébként 2012-ben a legnézettebb gyerekcsatorna, a Disney még összességében 1,6 százalékos részesedést mondhat magának, a Minimax 1,3 százalékot, míg a Nickelodeon közönségaránya összesen 0,4 százalék volt - tudósított a telenet.hu.


2013. október 4. 


Olvastad már?

Miért olyan drága a magyar mobilinternet? . . . tovább
Egybenyitják Európát, olcsóbb lesz a telefonálás . . . tovább
Méregdrága Magyarországon a vezetékes internet, sokszor mi is tehetünk róla! . . . tovább
Meglepően kevés magyarnak van internete . . . tovább


Szolgáltató Kereső: Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

Szolgáltató Kereső

Hasonlítson össze, válasszon és rendeljen több mint 40 távközlési szolgáltató ajánlataiból!

  1. Kérjük, adja meg az előfizetés típusát!
  2. Milyen szolgáltatás érdekli?Kérjük, első lépésben az előfizetés típusát adja meg.
  3. A pontos találatok érdekében adja meg irányítószámát és címét!Kérjük, második lépésben a szolgáltatás típusát adja meg.
Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Házszám

Adja meg a házszámot pl. 5, 10-12!

Házszám extra

Amennyiben a házszámhoz tartozik
kiegészítő (pl. 10/A), itt adja meg (pl. A)!

Kérjen visszahívást!